autor: Alexis Grimou, Francja
obraz: „Portret Kaspara Bekiesza”
olej na płótnie, wym. 67 x 54 cm
Alexis Grimou urodził się 24 maja 1678 r. w Argenteuil we Francji, zmarł w maju 1733 r. w Paryżu. Był francuskim malarzem portretowym. W 1704 r. ożenił się z Marie-Gabrielle Petit, siostrzenicą założycielki Café Procope, miejsca spotkań artystów i intelektualistów. Małżeństwo miało prawdopodobnie podłoże ekonomiczne. Grimou nigdy nie został członkiem Académie Royale, chociaż został do niej wpisany w 1700 lub 1705 roku, prawdopodobnie z powodu trudności finansowych. Zamiast tego został członkiem Académie de Saint-Luc. Wzorował się na Rembrancie. Skopiował kilka obrazów Rembrandta z kolekcji francuskich, preferował jego wczesne prace. Był nawet, na wyrost, nazywany „francuskim Remrandtem”. Słynął z rozwiązłego stylu życia, często był zadłużony i płacił wierzycielom pracami. Znany i ceniony za swoje malarstwo, ale osobiście niepopularny. Zmarł z nieznanych przyczyn.
Jego prace można oglądać w muzeach we Francji, Uffizi we Florencji i Szkockiej Galerii Narodowej. Jeden z nich znajduje się zaś w zbiorach Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu.
Na obrazie namalowany jest Kasper Bekiesz - magnat węgierski, hrabia na Fogaraszu, pretendent do tronu w Siedmiogrodzie, podskarbi księcia Jana Zygmunta, starosta lanckoroński w 1578 roku, dowódca węgierski w służbie Rzeczypospolitej. Bekiesz w latach 1576–1577 dowodził odsieczą, wysłaną przez króla Stefana Batorego, po zaatakowaniu Elbląga przez wojska zbuntowanego przeciw królowi Gdańska, wspierane przez flotę duńską. Zanim napad został odparty spłonęło 80 budynków na przedmieściach, składy drewna i spichlerze. Ocalało natomiast Stare i Nowe Miasto. Elbląg był wówczas głównym portem Rzeczypospolitej i ośrodkiem tworzenia floty królewskiej. Za ocalenie tego miasta i późniejsze zasługi w kampanii połockiej węgierski magnat otrzymał indygenat, oznaczający przyjęcie do polskiej szlachty, starostwo lanckorońskie i kamienicę „Pod Baranami” w Krakowie.
Obraz „Portret Kaspara Bekiesza” stworzony został pośmiertnie. Prawdopodobnie w XVI w. powstał jakiś malarski wizerunek Bekiesza, który kopiowano w następnych stuleciach. Według elbląskich muzealników to jedno z dwóch zachowanych do dzisiaj historycznych płócien z wizerunkiem Bekiesza. Drugie – o analogicznej kompozycji i powstałe również w XVIII w., ale znacznie słabsze warsztatowo – znajduje się w Lwowskiej Galerii Obrazów.
Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl
Data archiwizacji | 10 czerwca 2019 (10.06.2019) |
Datowanie | ok. 1730 r. |
Kategoria | Zbiory muzealne |
Rodzaj | olej na płótnie |
Tematyka | portret |
Sygnatura | ME/670/MR |
Właściciel | Muzeum Archeologiczno - Historyczne w Elblągu |
Strona www | www.muzeum.elblag.pl |