Bezpłatne zajęcia w pracowni digitalizacji

Bezpłatne zajęcia w pracowni digitalizacji

Co to jest digitalizacja? Jak skanuje się rzeźby? A przede wszystkim, po co to się robi? Odpowiedzi na te pytania już znają dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 23, które w poniedziałek 4 maja wzięły udział w spotkaniach edukacyjnych w Regionalnej Pracowni Digitalizacji działającej w CSE „Światowid”

- W programie 45-minutowych, bezpłatnych spotkań znalazły się pokazy skanowania w technologii 3D, prezentacje obróbki komputerowej materiałów ze skanowania i gotowych obiektów – mówi Urszula Jatkowska z Regionalnej Pracowni Digitalizacji.

Największym zainteresowaniem cieszyły się samodzielnie wykonane skany rzeźb, a także „wycieczki” po wirtualnych muzeach. Podczas spotkania nie zabrakło także informacji o tym, czym zajmuje się Regionalna Pracownia Digitalizacji. O digitalizacji, o tym jakie ona daje możliwości muzeom, twórcom i zwykłym ludziom, a także o tym, w jaki sposób można wykorzystać zasoby wirtualnych muzeów, archiwów i gdzie tego wszystkiego szukać - w poniedziałek opowiedziała dzieciom Urszula Jatkowska, absolwentka kierunku ochrona dóbr kultury o specjalizacji konserwatorstwo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. 

- We wtorek 5 maja, z dziećmi i młodzieżą spotkała się Pani Michalina Rybak-Sumeradzka z Muzeum Żuławskiego w Żuławskim Parku Historycznym w Nowym Dworze Gdańskim – dodaje Urszula Jatkowska.

 

Wszystkie lekcje edukacyjne odbywają się w Regionalnej Pracowni Digitalizacji, pierwszym w województwie warmińsko-mazurskim ośrodku, który zaczął digitalizację w 3D. Na bezpłatne spotkania o digitalizacji obowiązuje wcześniejsza rejestracja, którą prowadzi Urszula Jatkowska (email: urszula.jatkowska@swiatowid.elblag.pl).

Działająca przy CSE „Światowid” Regionalna Pracownia Digitalizacji kończy realizację projektu „Wirtualne zabytki Warmii i Mazur – rozbudowa serwisu Cyfrowe Warmia i Mazury", dzięki któremu w wirtualnej rzeczywistości znalazło się jeszcze więcej obiektów. Został także zakupiony sprzęt do digitalizacji 3D obiektów wielkogabarytowych oraz rozbudowany serwis Cyfrowe Warmia i Mazury.

Partnerami projektu byli: Muzeum Budownictwa Ludowego. Park Etnograficzny w Olsztynku, Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie oraz Muzeum Żuławskie w Nowym Dworze Gdańskim. Eksponaty z tych muzeów - a także Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stębarku, Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie, Muzeum Budownictwa Ludowego Park Etnograficzny w Olsztynku, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku oraz Muzeum Archeologiczno – Historyczne w Elblągu, które były partnerami wcześnie realizowanego projektu pn. „Cyfrowe Warmia i Mazury” - mogą oglądać dzieci podczas „wycieczki” po wirtualnych muzeach. Może to zrobić także każdy internauta odwiedzając serwis cyfrowewm.pl

- Dodatkowo, poprzez serwis cyfrowewm.pl, będzie można wybrać się na wirtualne wędrówki po województwie – mówi Magdalena Czarnocka-Kaptur, koordynatorka projektu "Wirtualne zabytki Warmii i Mazur – rozbudowa serwisu Cyfrowe Warmia i Mazury". - Użytkownik będzie mógł samodzielnie zaplanować trasę wędrówki, wybierając spośród dostępnych, interesujące go miejsca kulturalne np. kapliczki, muzea itp. Aby przybliżyć dzieciom i młodzieży dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur powstała także multimedialna gra edukacyjna.

 

Projekt "Wirtualne zabytki Warmii i Mazur – rozbudowa serwisu Cyfrowe Warmia i Mazury" został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007–2013.

 

— Sylwia Warzechowska


 
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013 oraz budżetu samorządu województwa warmińsko - mazurskiego.