Rzeźba św. Agnieszki

Wymiary: wys. 87,6; szer. 32; głęb. 24,5 cm Autor: warsztat elbląski, mistrz Ołtarza Przewoźników Wiślanych (Schofstain?) z kościoła Mariackiego (dominikanów) w Elblągu Materiał: drewno lipowe pełne (odwrocie opracowane rzeźbiarsko), polichromia (także na odwrociu) zachowana szczątkowo; Pochodzenie: Kumehnen na Sambii; przed 1945 Królewiec, zbiory zamkowe Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Z kościoła w Kumehnen (alias Cumehnen, obecnie Kumaczewo) na Półwyspie Sambijskim figura trafiła zapewne w latach dwudziestych lub trzydziestych XX w. (przed 1937) do zbiorów sztuki sakralnej na zamku w Królewcu. Po nalotach alianckich na Królewiec, została przez Niemców ewakuowana do Fromborka, gdzie z kolei w 1946 r. zabezpieczyli ją olsztyńscy muzealnicy. Figura pełnoplastyczna, opracowana rzeźbiarsko także od tyłu. Postać ukazana frontalnie, z głową lekko odchyloną w lewo. W sposób typowy dla warsztatu elbląskiego opracowana jest fryzura świętej: jakby zebrane do góry i podpięte grube warkocze. U stóp postaci leżąca owieczka – osobisty atrybut św. Agnieszki. Rzeźba mocno zniszczona, bez prawej ręki, z wieloma mniejszymi ubytkami (lewa dłoń, fragment czepca, fragment fryzury) i otworami po drewnojadach. Niemal zupełnie pozbawiona polichromii i złoceń; jedynie w kilku miejscach na awersie i bardziej od tyłu zachowane partie laserowanej czerwieni. Taki stan pozwala dokładnie przestudiować pracę dłuta, docenić kunszt rzeźbiarza. Intensywny ciemnobrązowy kolor drewna jest niewątpliwie skutkiem nasycenia impregnatami i preparatem owadobójczym. Tak potraktowano kilka innych rzeźb, które trafiły do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur. Nazwa miejsca pochodzenia została naniesiona w dwóch miejscach na odwrociu: w górnej części pleców (wyryta, w formie „Cumenen | [Kreis] Fischhausen”) i poniżej talii (napis ołówkiem „Cumehnen | Kr.[eis] Fischhausen”). Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl