Tramwaj Düwag

Obiekt znajduje się na terenie Muzeum "Brama Frydlandzka" w Kaliningradzie Wymiary: długość 26m, wysokość 3,5 m Materiał: metal Czas powstania: 1965 r. Wykonanie: Fabryka Wagonów Düwag, Niemcy Żółto-czerwony, zabytkowy tramwaj znajdujący się na brukowanej ulicy skierowany czołem do Bramy Frydlandzkiej. Wagon wysokopodłogowy na stalowym podwoziu spoczywającym na dwóch wózkach napędowych (jezdnych) na skrajach i wózku tocznym pośrodku. Wagon od góry jasnożółty, od dołu czerwony. Trzy wejścia po prawej stronie. W przedniej ścianie wagonu okno na całą szerokość pochylone ku górze w głąb. Rogi mocno zaokrąglone. Nad oknem prostokątna, pozioma skrzynka z przeszkloną tablicą przeznaczoną na informacje o kierunku jazdy i trasie tramwaju. Pod oknem, na korpusie wagonu dwa wystające, okrągłe reflektory. W tylnej ścianie wagonu okno na całą szerokość lekko wypukłe, z zaokrąglonymi rogami. Poniżej, w korpusie dwa podwójne, wystające światła z pomarańczowymi obudowami. Pośrodku podłużny odblask. U podstawy korpusu na całą szerokość mocowana metalowa belka z odblaskami po bokach i trzpieniem pośrodku umożliwiającym przypięcie drugiego wagonu. Na prawym boku wagonu trzy otwierane do środka drzwi. Do tramwaju prowadzą po dwa schodki. W górnej części drzwi na każdym skrzydle prostokątne okno. W korpusie wagonu w górnej części po sześć kwadratowych okien o zaokrąglonych rogach. W ostatnim oknie, tuż pod górną krawędzią przeszklona tablica na informacje o kierunku jazdy. Przeszklenia zajmują większość powierzchni wagonu pomalowanej na żółto. Dach wagonu to samodzielna konstrukcja przymocowana do podwozia za pomocą spawów ze szczeliną wentylacyjną pod krawędzią. Brzegi dachu zaokrąglone. Na czole i z tyłu tramwaju na dachu kwadratowe, pionowo mocowane tablice na numer linii tramwaju. Nieco za czołem tramwaju na dachu znajduje się niska nadbudowa przeznaczona na odbierak prądu. Za odbierakiem prądu w wagonie niewielkie przewężenie dzielące go na dwie nierówne części, z krótszą przednią. Pod nim wózek toczny. Koła wagonu przesłonięte podłużnymi, stalowymi elementami konstrukcyjnymi. Tramwaj zachowany w stanie ogólnym dobrym, z niewielkimi ubytkami w dachu spowodowanymi korozją. Nieznacznie skorodowane dolne krawędzie wagonu. Obecnie udostępniony do zwiedzania. Tramwaj ściśle łączy się z historią miejsca. Przez Bramę Frydlandzką poprowadzono jedną z pierwszych linii tramwajowych w Königsbergu (Kaliningradzie).