Grupa rzeźbiarska Św. Anna Samotrzeć (Anna z małą Marią i Jezusem)

 


STATYSTYKI
  • 460 Wejścia
  • 91 Pobrań

 

Opis

Wymiary: wys. 99 cm, podstawa 48,5x38,5 cm
Autor: warsztat elbląski, mistrz Ołtarza Przewoźników Wiślanych (Schofstain?) z kościoła Mariackiego (dominikanów) w Elblągu;
Materiał: drewno lipowe pełne (odwrocie opracowane rzeźbiarsko), polichromia temperowa, folia złota;
Pochodzenie: Lipowina pow. Braniewo, dawny kościół ewangelicki; nabyta do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 1979 r.

Rzeźba znajdowała się dawniej w kościele w Lipowinie (niem. Lindenau) pow. Święta Siekierka (niem. Heiligenbeil), który do czasu sekularyzacji zakonu krzyżackiego w Prusach należał do archiprezbiteratu Braniewo na Warmii, a po Reformacji przeszedł w ręce ewangelików. Miejscowość po 1945 r. została włączona do pow. braniewskiego.
Podobnie jak figura św. Agnieszki z Kumehnen (nr inw. Sz.ś. 26 OMO) musiała najpierw trafić do zbiorów zamkowych w Królewcu, skąd była ewakuowana po nalotach alianckich z sierpnia 1944 r. do którejś ze składnic na południe od stolicy prowincji.

Grupa figuralna pełnoplastyczna, odwrocie jest opracowane wstępnie w całości; w dolnej części sedilium (tronu) zostało wydrążone. Po lewej heraldycznie stronie (optycznie prawej) tronująca Anna, przedstawiona jako kobieta dojrzała, w chuście okrywającej głowę; po prawej (optycznie lewej) stoi młodzieńcza Maria, ukoronowana, o wysokim czole. Obie kobiety nieznacznie zwracają się ku sobie. Między nimi, na osi kompozycyjnej, swobodnie upozowane Dzieciątko, stojące na kolanach Anny; prawą rączkę opiera na trzymanej przez Marię gruszce. Anna podtrzymuje Jezusa za lewą jego rączkę i za korpus, zaś Maria – za ramię. Rzeźba po konserwacji, zachowana kompletnie, brak jedynie lilii w koronie Marii, które zostały równo ucięte.
Św. Anna, patronka macierzyństwa, czczona również przez żeglarzy, była otoczona szczególnym kultem w państwie krzyżackim od czasu wybudowania dwupoziomowego kościoła zamkowego w Malborku. Przedstawienie znane jako Św. Anna Samotrzeć osiągnęło szczyt popularności, zwłaszcza na Warmii i w Sambii, u schyłku średniowiecza. Do dzisiaj in situ, w warmińskich kościołach, zachowały się cztery takie pełnoplastyczne grupy rzeźbiarskie. Siostrzaną analogią do naszej rzeźby jest, zakomponowana w lustrzanym odbiciu, grupa z kościoła w Krzyżanowie (niem. Notzendorf) koło Malborka ¬– obecnie należąca do Kurii Metropolitalnej Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie.

Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl

 

Specyfikacja

Data archiwizacji14 października 2019 (14.10.2019)
Datowanie1510 - 1520
KategoriaZbiory muzealne Obiekty średniowieczne
SygnaturaSz. ś-101 OMO
WłaścicielMuzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Strona wwwlidzbark.muzeum.olsztyn.pl
Prześlij zgłoszenie dotyczące obiektu
 
 
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013 oraz budżetu samorządu województwa warmińsko - mazurskiego.