Figura Chrystusa

 


STATYSTYKI
  • 80 Wejścia
  • 25 Pobrań

 

Opis

Wymiary: 76,5 x 39 cm
Autor: Perwanger Krzysztof (po 1700 Tyrol - 1785 Reszel)
Miejsce znalezienia: w 1947 r. figura zabezpieczona w kolegiacie w Dobrym Mieście wśród pozostałości nie zachowanego wyposażenia
Materiał: polichromia, chipolin, drewno lipowe
Technika: snycerka, polichromia, chipolin

Chrystus wyobrażony jako młody mężczyzna o krótkiej brodzie i półdługich włosach. Odziany w sięgającą kolan tunikę, przepasaną sznurem z ozdobnym chwostem. Na ramiona narzucony długi, obszerny płaszcz. Nogi postaci ukazane w wiązanych wysoko sandałach. Ubiór Chrystusa przypomina odzienie pasterzy, a prezentowane przedstawienie może być wizerunkiem Chrystusa jako Dobrego Pasterza.

Figura upozowana w lekkim kontrapoście, prawa noga ugięta w kolanie i oparta na skale (kamieniu), tułów nieznacznie przechylony, głowa pochylona i skierowana w prawo.
Twarz Chrystusa gładka, pociągła, z dłuższym, prostym nosem i pełnymi ustami. Oczy charakterystycznie opracowane, z wyraźnie zaznaczonymi dolnymi i górnymi powiekami. Zarost i włosy zarysowane miękko. Fałdy szat obłe, drążone płytko, bez pozostawiania gładkich płaszczyzn. Dukt draperii podporządkowany anatomii postaci i układowi ciała.
Tył figury nie opracowany, co implikuje jej pierwotną ekspozycję na płaskim, pełnym tle.

Rzeźba wykonana została w drewnie lipowym i pokryta polichromią. Barokowa snycerka pokrywana była często warstwą malarską mającą imitować szlachetniejsze materiały, takie jak marmur, czy cenniejszy gatunek drewna. W prezentowanej rzeźbie zastosowano technikę szypolenu (chipolin) charakteryzującą się białą malaturą (tzw. biel polerowana) czasem ożywioną elementami złoceń. Zadaniem tej techniki była imitacja marmuru kararyjskiego, kości słoniowej, czy porcelany.

W figurze widoczne liczne ubytki warstwy malarskiej, główne w partii głowy postaci. Brak fragmentu podstawy wraz z częścią lewej stopy oraz utrąconych dłoni. Rzeźba poddana jedynie konserwacji zachowawczej, stabilizującej stan obiektu i zapobiegającej dalszym zniszczeniom.


Autor opisu: Olga Droździecka

Publikacje:
A. Ulbrich, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1, Königsberg (1926), s. 106, il. 91
A. Rzempołuch, O czterech rzeźbach Krzysztofa Pervangera na Warmii, „Biuletyn Historii Sztuki”, L, 1988, 1-2, s. 117, il. 6

Wystawy:
1985: Snycerka nowożytna na Warmii i w Prusach Książęcych, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Oddział w Lidzbarku Warmińskim
2001: Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Oddział w Lidzbarku Warmińskim

Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl

 

Specyfikacja

Data archiwizacji9 sierpnia 2022 (09.08.2022)
Datowanieok. 1750 r.
Mapa GooglePokaż na Mapie Google
KategoriaZbiory muzealne Obiekty Renesansu i Baroku
SygnaturaRN - 23 OMO
WłaścicielMuzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Prześlij zgłoszenie dotyczące obiektu
 

TAGI / SŁOWA KLUCZOWE

 
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013 oraz budżetu samorządu województwa warmińsko - mazurskiego.