Rzeźba św. Grzegorza z grupy Czterech Ojców Kościoła

 

STATYSTYKI
  • 221 Wejścia
  • 84 Pobrań

 

Opis

Wymiary: 71 x 29 x 19 cm
Autor: Jan (Johannes) Frey
Miejsce: Pierwotnie w kościele p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Błudowie, prawdopodobnie fragment balustrady schodów ambony
Materiał: drewno lipowe polichromowane
Technika: polichromowanie, rzeźbienie

Pełnoplastyczna rzeźba przyścienna na drewnianym cokole, przedstawiająca św. Grzegorza (ok. 540-604), Ojca Kościoła, jednego z czterech Doktorów Kościoła zachodniego, pierwszego papieża mnicha, reformatora Kościoła. Postać ukazana w lekkim kontrapoście (lewa noga wysunięta do przodu), z uniesionymi obiema rękami, głową przechylona lekko w prawą stronę. Figurze brakuje lewej dłoni. Mężczyzna z rumieńcami ubrany jest w tiarę (papieska korona) oraz obficie fałdowaną komżę i płaszcz. Nakrycie głowy, składa się z trzech diademów (koron) oraz opadających z tyłu dwóch wstęg. Spod tiary wystają proste włosy sięgające brody. Komża sięga kolan, zakończona ozdobnym obszyciem. Płaszcz wykończony został dekoracyjną lamówką, zapięty na zapinę (kwadratowa o ściętych narożach). Spod szaty widoczne są buty na grubej podeszwie. Na piersi, na grubym sznurze zawieszony jest pektorał.
Obiekt przypisywany Janowi Freyowi, braniewskiemu rzeźbiarzowi i snycerzowi tworzącemu w latach 1730-60. Ojcowie Kościoła (św. Ambroży, św. Augustyn, św. Grzegorz Wielki i św. Hieronim) to bardzo popularny temat w sztuce chrześcijańskiej. Przedstawiani jako grupa czterech mężczyzn w szatach duchownych, często ze swoimi atrybutami. Podobnie jak ewangeliści, uznawani są za głosicieli prawdziwej wiary, stąd często umieszczano ich na ambonach, ołtarzach lub stallach. Motyw pojawia się zarówno w rzeźbie jak i malarstwie.
po konserwacji zachowawczej, ubytki polichromii i złoceń, brak lewej dłoni.

Autor opisu: Jagoda Semków

Niepublikowany

Literatura:
Ulbrich A., Frey, Johannes, [w:] Thieme U., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Leipzig 1916, s. 439
Ulbrich A., Bildhauer Johannes Frey in Braunsberg (?), [w:] tenże, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ende des 16. Jahrhunderts bis gegen 1870. Band 2: Vom Ende des 17. bis in die zweite Hälfte des 19. Jahrhunderts, Königsberg 1929, S. 608–620
Wagner A., Problemy atrybucyjne późnobarokowej rzeźby warmińskiej : J. Chr. Schmidt, J. Frey i K. Perwanger a barokizacja kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela w Ornecie, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 1 (2001), s. 17-32
Arszyński M., Kutzner M., Katalog zabytków sztuki w Polsce. Braniewo, Frombork, Orneta i okolice, Warszawa 1980
Steibert J., Leksykon sztuki chrześcijańskiej: tematy, postacie, symbole, Kielce 2007

Udział w wystawach:
Wystawa stała „Warmińskie malarstwo i rzeźba sakralna XVII-VIII w.”, Szpital św. Ducha, Muzeum Mikołaja Kopernika
„Fides-ratio-ars. Skarby Warmii i Mazur”, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Dawny Pałac Biskupi, wrzesień 2014 – listopad 2016
„70 lat Muzeum Mikołaja Kopenika we Fromborku”, Muzeum Mikołaja Kopernika, Dawny Pałac Biskupi, od 15 marca 2019 - Żaneta Wlizło

Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl

 

Specyfikacja

Data archiwizacji9 sierpnia 2022 (09.08.2022)
Datowaniepol. XVIII w.
KategoriaZbiory muzealne Obiekty Renesansu i Baroku
SygnaturaMF - Rz - 58
WłaścicielMuzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Prześlij zgłoszenie dotyczące obiektu
 
 
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013 oraz budżetu samorządu województwa warmińsko - mazurskiego.