Figura św. Hieronima z Grupy Czterech Ojców Kościoła

 

STATYSTYKI
  • 226 Wejścia
  • 61 Pobrań

 

Opis

Wymiary: 65 x 27 x 20 cm
Autor: Jan (Johannes) Frey
Miejsce: pierwotnie w kościele p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Błudowie, prawdopodobnie fragment balustrady schodów ambony
Materiał: drewno lipowe polichromowane
Technika: polichromowanie, rzeźbienie

Pełnoplastyczna rzeźba przyścienna na drewnianym cokole, przedstawiająca św. Hieronima (331/47-419/20), Ojca Kościoła, jednego z czterech Doktorów Kościoła zachodniego, prezbitera i apolegetę chrześcijaństwa. Postać ukazana w lekkim kontrapoście (ugięte prawe kolano), z uniesionymi obiema rękami, przechylona lekko w lewą stronę oraz z otwartymi ustami, jakby w trakcie wypowiedzi. Figurze brakuje lewej dłoni. Łysiejący mężczyzna z rumieńcami oraz falującą, długą brodą ubrany jest w długą, obficie fałdowaną szatę oraz mucet (narzuta). Przez szyję przewiązany jest kapelusz kardynalski, swobodnie opadając na plecy. Sznur kapelusza zakończony został frędzlami, które układają się na klatce piersiowej. Pukle falowanych włosów sięgają za uszy. Spod szaty widoczne są buty na grubej podeszwie.
Obiekt przypisywany Janowi Freyowi, braniewskiemu rzeźbiarzowi i snycerzowi tworzącemu w latach 1730-60. Ojcowie Kościoła (św. Ambroży, św. Augustyn, św. Grzegorz Wielki i św. Hieronim) to bardzo popularny temat w sztuce chrześcijańskiej. Przedstawiani jako grupa czterech mężczyzn w szatach duchownych, często ze swoimi atrybutami. Podobnie jak ewangeliści, uznawani są za głosicieli prawdziwej wiary, stąd często umieszczano ich na ambonach, ołtarzach lub stallach. Motyw pojawia się zarówno w rzeźbie jak i malarstwie.
po konserwacji zachowawczej, ubytki polichromii i złoceń, brak lewej dłoni.

Autor opisu: Jagoda Semków

Niepublikowany

Literatura:
Ulbrich A., Frey, Johannes, [w:] Thieme U., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Leipzig 1916, s. 439
Ulbrich A., Bildhauer Johannes Frey in Braunsberg (?), [w:] tenże, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ende des 16. Jahrhunderts bis gegen 1870. Band 2: Vom Ende des 17. bis in die zweite Hälfte des 19. Jahrhunderts, Königsberg 1929, S. 608–620
Wagner A., Problemy atrybucyjne późnobarokowej rzeźby warmińskiej : J. Chr. Schmidt, J. Frey i K. Perwanger a barokizacja kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela w Ornecie, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 1 (2001), s. 17-32
Arszyński M., Kutzner M., Katalog zabytków sztuki w Polsce. Braniewo, Frombork, Orneta i okolice, Warszawa 1980
Steibert J., Leksykon sztuki chrześcijańskiej: tematy, postacie, symbole, Kielce 2007

Udział w wystawach:
Wystawa stała „Warmińskie malarstwo i rzeźba sakralna XVII-VIII w.”, Szpital św. Ducha, Muzeum Mikołaja Kopernika
„Fides-ratio-ars. Skarby Warmii i Mazur”, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Dawny Pałac Biskupi, wrzesień 2014 – listopad 2016
„70 lat Muzeum Mikołaja Kopenika we Fromborku”, Muzeum Mikołaja Kopernika, Dawny Pałac Biskupi, od 15 marca 2019 - Żaneta Wlizło

Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0 https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl

 

Specyfikacja

Data archiwizacji9 sierpnia 2022 (09.08.2022)
Datowaniepoł. XVIII w.
KategoriaZbiory muzealne Obiekty Renesansu i Baroku
SygnaturaMF - Rz - 56
WłaścicielMuzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Prześlij zgłoszenie dotyczące obiektu
 
 
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013 oraz budżetu samorządu województwa warmińsko - mazurskiego.