Wymiary: 20 x 16,8 cm, szer. kołnierza: 6cm
Autor: Prusy, warsztat lokalny
Miejsce znalezienia/powstania: znalezisko luźne przy Szpitalu św. Ducha
Materiał: glina
Technika: formowanie w matrycy, szkliwienie, wypalanie
Kafel płytowy, wypełniający, środkowy z centralnie umieszczoną dekoracją reliefową w formie motywu palmetki. Palmetkę po bokach otaczają dwie wicie roślinne wychodzące z jej podstawy. Dekoracja i pole kafla pokryte ciemnozieloną polewą. Kafel mocowano w bryle pieca za pomocą szerokiego kołnierza.
Piec renesansowy zbudowany był z kafli płytowych, złożonych z płytki i kołnierza, który służył do mocowania kafla w ścianie pieca. Formowano je w specjalnych matrycach (negatywowych formach), zdobiono dekoracją reliefową i pokrywano barwnym szkliwem. Bryła pieca składała się przeważnie z dwóch (ale bywało i więcej) skrzyń, w których podziały w kierunku pionowym i poziomym wyznaczały: kolumienki, filary, półfilary, gzymsy, fryzy itd. Piece z kafli płytowych, w porównaniu z piecami z kafli naczyniowych, stosowanych wcześniej, miały nie tylko większą wydajność grzewczą ale dawały też ogromne możliwości jeśli idzie o stronę dekoracyjną, bowiem płytki kafli stały się idealnym nośnikiem różnych treści. W zdobnictwie często stosowano obok motywów religijnych, heraldycznych, architektonicznych, roślinnych, czy figuralnych także wzory zaczerpnięte ze sztuki antycznej.
Kafel dość dobrze zachowany, niewielkie uszczerbienia i ubytki na krawędziach.
Prawa do wizerunku cyfrowego: CC BY 1.0
https://creativecommons.org/licenses/by/1.0/deed.pl
Data archiwizacji | 20 lutego 2023 (20.02.2023) |
Datowanie | XVIII - XIX w. |
Kategoria | Zbiory muzealne Obiekty Renesansu i Baroku |
Sygnatura | MF/R/79a |
Właściciel | Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku |